Työelämän kieliosaaminen – mihin työelämän kielikouluttaja on erikoistunut?

28.8.2025


IWG Instituutti on työelämän kielikouluttajana erikoistunut nimenomaan yritysten henkilöstön sekä eri alojen ammattilaisten kielikoulutukseen. Minkälaisia työelämän kielitaidon erikoispiirteitä otamme koulutuksessa huomioon?


Työelämässä kielitaidon vaatimukset painottuvat pitkälti viestintään, jonka keskeisiä tavoitteita ovat informointi, projektityöskentely ja asiakaspalvelu. Globaalissa maailmassa vuorovaikutus erilaisten ryhmien kanssa, olivat he sitten kansainvälisiä kumppaneita, asiakkaita tai oman yrityksen henkilöstöä, asettaa yhä enemmän vaatimuksia monipuoliselle kielitaidolle.


Yritysmaailmassa ei välttämättä riitä, että osaa ilmaista itseään vieraalla kielellä kaikkein yksinkertaisimmalla tasolla – ammattilaisen on hallittava myös esimerkiksi alansa sanastoa ja oltava tietoinen viestintäkontekstin vaatimuksista (esim. suullinen vastaan kirjallinen konteksti, muodollinen vastaan arkinen konteksti).


Esimerkkinä viestintätilanteen vaatimuksista, kun työtä tehdään sellaisten ihmisten kesken, joilla ei ole yhteistä äidinkieltä, vaikkapa tiedottamisen tulee perustua selkeyteen ja monitulkintaisuuden välttämiseen. Myös luova ja tavoitteellinen viestintä (esim. myynti, markkinointi ja innovaatiot) vaatii omanlaistaan kielitaitoa – on pystyttävä jakamaan omia ajatuksiaan ja visioitaan rikkaalla, ilmeikkäällä kielellä. Toisaalta taas päätöksenteko, työskentely lainsäädännön parissa ynnä muut viralliset kontekstit vaativat oman, tarkkuuteen ja täsmällisyyteen pyrkivän kielensä.


Kielitaitoinen henkilöstö, joka tuntee ja hallitsee oman työnkuvansa asettamat kielelliset erityispiirteet ja -vaatimukset, on suuri kilpailuetu kansainvälisillä markkinoilla. Hyvä kielitaito myös tehostaa kaikkia viestintään perustuvia prosesseja, kun virheet ja väärinkäsitykset jäävät pois ja tavoite on selkeä. Yhteistyö kielitaitoisten ammattilaisten kanssa erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa on positiivinen ja luottamusta herättävä. Myös yrityksen sisällä henkilöstö, joka viestii toistensa kanssa yhteisellä, selkeällä kielellä on kulttuuriltaan eheä ja yhdessä tavoitteisiinsa pyrkivä.


IWG Instituutille on lähes 50 toimintavuotensa aikana kertynyt kokemusta lähes jokaisen alan kielellisistä erityispiirteistä. Miten voisimme auttaa sinua tai henkilöstöäsi parantamaan monikielistä ammatillista viestintäänne?


Ota meihin yhteyttä!




Onko sillä merkitystä, mitä koulutusmuotoa kielikoulutuksessa käytetään?

6.8.2025


Kyllä on, hyvinkin paljon merkitystä. Oikein valittu ja täsmennetty koulutusmuoto takaa sen, että opetus on miellyttävää ja sujuvaa, ja että tavoitteet saavutetaan. Valintaan vaikuttavat olennaisesti opetuksen tavoite, oppilaiden lähtökohdat (taitotaso, toiveet, aikataulut jne.) ja projektin aikataulu.


Järjestämme opetuksemme pääsääntöisesti jonakin seuraavista koulutusmuodoista:


Ryhmäkurssit
Yksityisopetus
Intensiivikurssit
Täsmävalmennus
Ohjattu itseopiskelu


Jokainen koulutusmuoto soveltuu parhaiten tiettyyn tilanteeseen. 


Perinteiset ryhmämuotoiset kurssit ovat paras keino opiskella kieltä vuorovaikutuksessa muiden kanssa, valmistautuen tosielämän viestintätilanteisiin. Me IWG:llä suosimme pieniä (2-5 hlö), mahdollisimman homogeenisiä ryhmiä, jotta saman kielitason omaavat oppilaat voivat parhaalla tavalla vuorovaikuttaa toistensa kanssa. Ryhmäopetus on myös taloudellisin vaihtoehto tilanteessa, jossa koulutettavia on paljon.


Yksityisopetus on paras vaihtoehto tilanteessa, jossa oppilaalla on vaihtelevat aikataulut ja opetus on voitava sopia joustavasti. Jos halutaan suhteellisen lyhyessä ajassa saavuttaa tuloksia ja pureutua oppilaalle tärkeimpiin sisältöihin, kuten henkilökohtaiseen ammatilliseen viestintään, yksityisopetus mahdollistaa tämän parhaiten. Yksityisopetus on täysin räätälöityä ja oppilaalle mielekkäässä tahdissa etenevää.


Intensiivikurssit sopivat parhaiten tilanteeseen, jossa ryhmän tai yksilön olisi lyhyessä ajassa opittava käyttämään kohdekieltä sujuvammin. Painotus on suullisessa harjoittelussa ja käytännön kielitaidossa. Sisältö räätälöidään tietenkin kunkin ryhmän tai yksilön tilanteen ja tarpeiden mukaan.


Täsmävalmennus on tarkoitettu ammattilaisille, jotka kaipaisivat akuutisti parempaa kielitaitoa liittyen johonkin tiettyyn aihealueeseen (esim. myynti, asiakastilanteet, ammatillinen kirjallinen viestintä). Valmennuksen aikana keskitytään vain tietyn aihealueen harjoitteluun ja siihen liittyvien taitojen hiomiseen mahdollisimman käytännönläheisesti. Sopii niin yksilöille kuin ryhmillekin. 


Ohjattu itseopiskelu on oikea valinta tilanteessa, jossa työskentely halutaan tehdä itsenäisesti, mutta kuitenkin kielen ammattilaisen ohjauksessa. Opetus on mahdollista suorittaa opettajan laatimien materiaalien avulla omaan tahtiin ja omalla tavalla, mutta kuitenkin niin, että on myös mahdollisuus palautteen saamiseen ja sparrailuun opettajan kanssa.


Me IWG Instituutissa järjestämme näitä kaikkia koulutusmuotoja useilla eri kielillä (myös suomi S2), aina yksilöllisesti, aina ammattitaitoisten opettajiemme toteuttamana. 


Ota yhteyttä ja kerro meille sinun tai henkilöstösi kielikoulutustarpeista, niin löydämme teille oikean ratkaisun!




Mikä on tärkein osa kielitaitoa?

16.6.2025


Tietenkin sanat – kyky ymmärtää, mitä sanat tarkoittavat sekä kyky tuottaa haluttuja sanoja itse kohdekielellä. Jos et ymmärrä tai osaa sanoja, on äärimmäisen vaikeaa kommunikoida.


Kuinka monta sanaa pitäisi sitten osata pystyäkseen käyttämään vierasta kieltä?


Useimpien arvioiden mukaan oman äidinkielensä puhujat hallitsevat noin 15 000 – 20 000 sanaa tai pikemminkin sanajuurta (esim. sanajuuri juosta, josta voi johtaa muita samantyylisiä sanoja kuten juoksu, juokseminen, juoksutus jne). Tällainen määrä on kuitenkin kunnianhimoinen tavoite vieraan kielen opiskelijalle, ja vähemmälläkin tulee toimeen. 


Esimerkiksi englannin kielen kohdalla on arvioitu, että opettelemalla 800 kaikkein tavallisinta sanaa voi ymmärtää jo 75% arkisesta kielenkäytöstä englanniksi. Tällaisella sanavarastolla voi siis osallistua esim. tavallisimpiin arjen asiointitilanteisiin ja keskustella small talk-tyylisesti. Jos taas halutaan ymmärtää esimerkiksi TV-sarjojen ja elokuvien ynnä muun median kieltä ja erilaisia vivahteita, vaadittava sanavarasto lienee jossakin 3000 sanan paikkeilla. Kaunokirjallisuutta ymmärtääkseen taas olisi hallittava 8000-9000 sanaa. 


Ja miten niitä sanoja voisi sitten oppia lisää?


Tärkeää olisi ensin olla tietoinen siitä, miten yleensäkään itse oppii parhaiten – kaipaako tekstiä, mekaanista toistoa (esim. kirjoittamista), kuulemista vai jotakin muuta metodia oppimisen avuksi. Tällaista metodia hyödyntäen olisi sitten hyvä yrittää opetella uusia sanoja oman kiinnostuksen tai tiettyjen teemojen ja aiheiden mukaan – aivot muistavat kiinnostavat asiat paremmin ja tykkäävät ryhmittelystä, joka voi myös auttaa muistamaan sanoja myöhemmin paremmin. 


Sanoja opetellakseen voi vaikkapa kokeilla listata itselle ensimmäiset kymmenen mieleen tulevaa sanaa jostakin aiheesta ja selvittää ne sitten englanniksi. Tai voi valita tekstin jostakin tietystä aiheesta ja bongata siitä aiheeseen liittyvät relevantit sanat.


Hyviä ovat myös erilaiset kielenoppimispelit, videot ja muut resurssit, joissa on mukana niin visuaalisia kuin auditiivisia elementtejä. Niitä on saatavilla sekä ilmaisia että maksullisia, selaimessa ja sovelluksina käytettäväksi.


Kaipaatko lisää apua sanaston laajentamiseen? Anna meidän opettajiemme auttaa!


Numeroarvioiden lähde: https://www.bbc.com/news/world-44569277

Miksi tarjoamme ainoastaan perinteistä opettajavetoista kielikoulutusta online-palvelun sijaan?

12.8.2025


Me IWG Instituutilla uskomme, että ihminen on yhä kielenopetuksen paras asiantuntija. Teknologia voi auttaa meitä kommunikoimaan ja oppimaan, mutta se ei tule ikinä korvaamaan ihmiskontaktin ja toisen ihmisen kohtaamisen merkittävyyttä. Kieli on välineemme kommunikoida nimenomaan toisten ihmisten kanssa, niinpä uuden kielen harjoittelu on myös mielekkäintä toisen ihmisen kanssa.

Kielenoppimisen online-palvelujakin on toki monenlaisia, niin sellaisia, joissa on ennalta määritetty kielikurssi, kuin myös sellaisia, joissa saa vapaammin päättää opetuksen sisällöstä ja jopa olla yhteydessä jonkinlaiseen ohjaajaan, tuutoriin tai opettajaan. Tällaiset palvelut on kuitenkin yleensä suunniteltu kustannustehokkaiksi sillä seurauksella, että sisältö ei ole jokaisen oppilaan tarpeisiin räätälöityä. 


Opetuksen yksilöllinen toteutus onkin opettajavetoisen kielikoulutuksen suurin valttikortti. Muut tärkeät opettajavetoisen kielenopetuksen edut ovat:

Yksilöllinen opetus ja tuki

Opettajavetoisessa kielikoulutuksessa opettaja mukauttaa opetustavan, materiaalit ja harjoitukset oppilaan tarpeiden mukaan. Mikäli jokin asia on oppilaalla hallussa, sitä ei tarvitse harjoitella niin paljon, ja vastaavasti heikkoa taitoa on mahdollista harjoitella enemmän. Erityisen tuen tarve (jos oppilaalla on esim. lukihäiriö) on helppo ottaa huomioon opettajavetoisessa opetuksessa.

Mahdollisuus keskustella

Kielenkäyttöön ja oppimiseen liittyvien asioiden läpi käyminen keskustellen auttaa pääsemään nopeasti asian ytimeen ja taustoittaa kokonaisuuksia. Opettaja voi keskittyä selittämään yksinomaan seikkoja, jotka ovat oppilaalle vaikeita ymmärtää tai hahmottaa. Taitavat opettajat muotoilevat asian juuri sellaisia sanoja ja konsepteja käyttäen, jotka oppilas parhaiten hahmottaa.

Oppilaan rohkaiseminen ja kannustaminen

Suurin osa erityisesti aikuisoppilaista kaipaa opetukselta eniten rohkaisua, että uskaltaisi käyttää kieltä.  Opettaja näkee nopeasti, mikä sujuu ja mikä ei, ja kannustaa oppilasta eteenpäin hänelle sopivalla tavalla. Olemalla läsnä ihmisenä ihmiselle opettaja tuo myös tarpeellista armollisuutta kielenkäytön opetteluun – toisin kuin harjoituksissa ja kokeissa, tosielämässä kielen ei tarvitse aina olla täydellisesti rakentunutta, jotta viesti menisi perille. Kieltä saa ja pitää käyttää, vaikka se ei olisi kieliopillisesti tai muutenkaan täydellistä!



Miten meidän opettajamme voisivat auttaa sinun yritystäsi kielikoulutusasioissa?

Ota meihin yhteyttä!




Yksi helpoimmista keinoista lisätä yrityksesi tehokkuutta? 

Varmista, että henkilöstösi viestintä sujuu – kielellä kuin kielellä!

24.6.2025


Vaivaton viestintä on edellytys sujuvaan yhteistyöhön niin työyhteisön kesken kuin yhteistyökumppanien ja asiakkaidenkin kanssa. Kun henkilöstöllä on tarvittava kieliosaaminen, yhteistyö on helppoa, kun epäselvä kommunikaatio ei ole esteenä viestinnälle, ideoinnille ja projektien läpiviemiselle. Yhteinen kieli takaa sen, että kaikilla on sama päämäärä – onnistunut, selkeä prosessi tavoitteen saavuttamiseksi.


Taitava ja tehokas viestintä on edellytys niin sujuvalle kaupanteolle, erinomaiselle asiakaspalvelulle kuin myös henkilöstön yhteishengelle. Ongelmat erityisesti vierailla kielillä kommunikoidessa ovat yleisin syy siihen, miksi asioiden hoitaminen tuntuu hankalalta ja tehottomalta. Jännitys vieraan kielen käytöstä aiheuttaa myös tavallisesti vaikeuksia lähteä mukaan uusiin projekteihin ja jarruttaa ideointia ja luovuutta kansainvälisissä yhteistyöprojekteissa.


Sujuva viestintä kielellä kuin kielellä on muutakin kuin pelkkää sanaston, kieliopin ja rakenteiden hallintaa: se on varmuutta ja helppoutta, kykyä kommunikoida kohdekielellä ilman oman mielen asettamia hidasteita ja esteitä. Koulussa saavutettu kielitaito on usein riittävä kommunikoimaan yksinkertaisella, arkisella tasolla niin, että viesti menee perille. Viestinnän helppous ja sujuvuus kuitenkin saavutetaan kieltä käyttämällä, kokemalla erilaisia viestintätilanteita ja saamalla varmuutta ja rohkeutta käyttää kieltä tilanteessa kuin tilanteessa.


Mikäli tällaiset viestintätilanteet tuntuvat ylitsepääsemättömän hankalilta, lienee parasta satsata kielikoulutukseen. Opetus asiantuntevan kouluttajan johdolla on oikotie sujuvaan kielitaitoon, jonka voi saavuttaa jo muutaman kuukauden opiskelulla ja harjoittelulla. 


Haluatko sinä parantaa yrityksesi tehokkuutta panostamalla henkilöstön kieli- ja viestintätaitoihin? Ota meihin yhteyttä niin selvitämme yhdessä, miten juuri sinun yrityksesi hyötyisi kielikoulutuksesta!




Onko kieliopin osaaminen tärkeää? Voinko käyttää vierasta kieltä, vaikken ymmärrä kielioppia?

10.6.2025


Kyllä ja ei.


Kielioppi on ne kaikenlaiset erilaiset keinot, joilla ilmaisemme kielessä asioiden ja sanojen välisiä suhteita ja merkityksiä. Tärkeintä kielioppia ovat esimerkiksi aikamuodot, erilaiset sanojen taivutukset ja prepositiot eli pikkusanat, jotka ilmaisevat lukemattomia eri merkityksiä sanojen välillä.


Kaikkein alkeellisin kielenkäyttö ja kommunikaatio eivät välttämättä tarvitse kielioppia – joskus pelkät sanat ja eleet riittävät. Jos sanoihin lisätään kyky muodostaa pitempiä lauseita, voidaan taas kommunikoida hieman enemmän. Erilaiset ulkoaopitut sanonnat ja reaktiot ovat myös suhteellisen helppo lisä omaan kielitaitoon. Kuitenkin tällaisella tasolla kommunikoidessa viesti ei voi olla kovin monimutkainen.


Yksityiskohtia, vivahteita ja eroja asioiden välillä ilmaistaksemme tarvitsemme kieliopin keinoja. Kieliopin keinot auttavat syventämään merkityksiä ja tarkentamaan tietoa. Kieliopin avulla muutamme jonon sanoja viestiksi, lauseet tarinaksi. 


Mitä pitäisi sitten tehdä, jos kielioppisäännöt tuntuvat vaikeilta ymmärtää?


Aivan ensimmäisenä olisi hyvä varmistaa, onko ongelmia myös oman äidinkielen hahmottamisen kanssa. Ymmärrätkö esimerkiksi itse kieltä käyttäessäsi, mitkä sanat ovat asioita ja esineitä, mitkä kuvailevat asioita tai tekoja, mitkä sanat ovat teon sanoja? Mikäli ei ymmärrä oman äidinkielensä rakennetta tai toimintaa, on vaikea ymmärtää sitä muissakaan kielissä.


Jos ongelmia on nimenomaan vieraan kielen kanssa, on se usein merkki siitä, että vierasta kieltä ei tunneta tarpeeksi hyvin – ei olla kuultu tai nähty kieltä käytössä niin, että ymmärrettäisiin miten se on rakentunut. Myös vieraasta kielestä on opittava hahmottamaan esinesanat, kuvailusanat, teon sanat ynnä muut osat. On opittava tutkimaan sitä, miten erilaisia sanoja ja rakenteita käytetään – mitkä asiat toistuvat, mitkä sanat ja rakenteet liittyvät mihinkin merkitykseen, mitä merkitystä sanajärjestyksellä on, ja niin edelleen.


Kieliopin käytännön harjoitteluun on olemassa lukemattomia eri resursseja, kirjoista sovelluksiin. Parhaat resurssit ovat sellaisia, jotka esittelevät kielioppiasian selkeästi ja antavat luontevia esimerkkejä rakenteen käytöstä. Tärkeää on tietenkin myös päästä itse harjoittelemaan rakenteen käyttöä, mieluiten niin, että saa jonkinlaista palautetta suorituksestaan.


Haluaisitko sinä tai joku henkilöstösi jäsen apua kielioppipeikon selättämiseen?


Ota rohkeasti yhteyttä meihin, niin etsimme tilanteeseesi sopivan ratkaisun!