Vieraalla kielellä selviytyminen vs luonteva kielenkäyttö – vain jälkimmäiset menestyvät liike-elämässä

9. joulukuuta 2025

Jos halutaan liiketoimien sujuvan monikielisessä ympäristössä, ei riitä että yrityksen henkilöstön jäsenet selviävät vieraan kielen käyttöä vaativista tilanteista – heidän on oltava luontevia kielen käyttäjiä.


On nimittäin aivan eri asia olla itsevarma, itsenäinen kielenkäyttäjä kuin vain selvitä jotenkuten joistakin rajallisista kielenkäyttötilanteista. Mikäli viestintä vierailla kielillä on yrityksessä vain ajoittaista tai rajoittunut jollekin osastolle tai yksittäisille henkilöille, kielen käyttäjien kielitaito saattaa hyvinkin olla vaillinaista ja onnistua vain tietyissä tilanteissa. 


Esimerkiksi, kommunikointi ehkä sujuu vain kirjallisesti apuvälineiden kanssa, tai keskustelu tai kokoukseen osallistuminen vain jos sitä on etukäteen harjoitellut ja kirjoittanut itselleen ”käsikirjoituksen” puheen tueksi. Toisilta taas saattaa sujua arkinen keskustelu ja small talk, mutta omasta työstä on vaikea puhua esimerkiksi sanaston puutteen vuoksi.


Vaikka edellä kuvailtu kommunikaatio riittää auttavasti saamaan yrityksen asiat hoidettua, ei se välttämättä edistä todellista, sujuvaa yhteydenpitoa ja kohtaamisia kollegojen, yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kanssa. Yhteisen, luontevasti ja spontaanisti käytetyn kielen puute rajoittaa merkittävästi sitä, millaisen suhteen henkilö voi luoda erilaisiin yhteistyötahoihin.


Sujuva viestintä tilanteessa kuin tilanteessa, ilman liiallista tukeutumista apuvälineisiin, vaatii hyvää, kokonaisvaltaista kielitaitoa ja ennen kaikkea itseluottamusta kielenkäyttäjänä. Hyvään kielitaitoon kuuluu niin sanaston, rakenteiden, kuullun- ja luetunymmärtämisen, kirjoittamisen ja suullisen viestinnän kuin myös kulttuurisen viestinnän osa-alueet. Jokainen osa-alue on itsenäinen ja kuitenkin liittyy muihin; olisi esimerkiksi hyvin vaikeaa olla sujuva puhuja ilman tarpeeksi laajaa sanavarastoa. Silti suullinen taito ja sanavaraston kartuttaminen ovat kaksi erillistä taitoa, jotka vaativat omanlaisiaan harjoituksia.


Haluaisitko selvittää, onko yrityksesi henkilöstö todella riittävän kielitaitoista mukautuakseen työelämän moninaisten viestintätilanteiden vaatimuksiin kielellä kuin kielellä?


Ota meihin yhteyttä, niin selvitämme tilanteenne!